شرکت خودروسازی کرهای هیوندا موتور در سال ۱۹۶۷، یعنی دقیقاً چهار سال پس از تأسیس ایران خودرو، بنیان گذاشته شد. این شرکت به عنوان زیرمجموعهای از شرکت بزرگ «ساخت و ساز و مهندسی هیوندا» (Hyundai Engineering & Construction Company) کار خود را آغاز کرد. درست مثل ایران خودرو، شرکت هیوندا هم در ابتدا مونتاژ خودرو را در دستور کار خود قرار داد و این کار را با مونتاژ خودرو و کامیونهای شرکت «فورد» شروع کرد. قیمت هیوندا در ایران و جهان همواره در طول این ۴۰ سال از عوامل تاثیرگذار در موفقیت فروش آن بوده است. محصولات هیوندا اکنون، از قابل اطمینانترین خودروهای جهان شناخته میشوند.
شروع قدرتمند و موفق هیوندا
اولین خودروی هیوندا اتوموبیلی به نام «کورتینا» یا همان «فورد کورتینا» بود که در سال ۱۹۶۸ تولید آن آغاز شد. ولی این شرکت در مدت نسبتاً کوتاهی توانست از کار مونتاژ صرف خارج شود و در سال ۱۹۷۵ مدیران آن پروژهٔ ساخت خودروی اختصاصی خود را آغاز کردند. آنها پنج نفر از بهترین طراحان خودروی بریتانیایی را استخدام و در نهایت اولین خودروی ساخت خود به نام «پونی» را روانهٔ بازار کردند. این خودرو به دلیل قیمت کم و ابعاد کوچک خیلی زود تبدیل به پرفروشترین اتوموبیل در کرهٔ جنوبی شد و مرزهای خرید خودرو از این شرکت کرهای را جا به جا کرد. در عرض ۹ ماه پونی وارد بازار کانادا شد و آنجا هم در صدر پرفروشترینها قرار گرفت. در واقع کاناداییها خرید هیوندا را با تجربهای بسیار عالی شروع کردند. با گذشت فقط دو سال از تولید این خودرو، هیوندا تبدیل به سیزدهمین خودروساز بزرگ دنیا شد و فروش هیوندا حدود ۲ درصد از فروش بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص داد.
در سال ۱۹۸۶ هیوندا با خودروی جدیدی به نام «اکسل» وارد بازار آمریکا شد. اکسل در دههٔ ۱۳۷۰ در ایران به عنوان تاکسی استفاده میشد. این خودرو هم به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالا در بازار آمریکا بسیار موفق بود. در سال ۱۹۸۶ بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه از این خودرو فروخته شد و سال بعد فروش آن از ۲۶۰ هزار دستگاه گذشت. جالب است بدانید که تولد اکسل و پژو ۴۰۵ تقریباً همزمان بود و در ایران، پژو ۴۰۵ خودروی پیشرفتهتر و باکیفیتتری نسبت به اکسل به حساب میآمد.
سومین محصول هیوندا مدل «سوناتا» بود که اولین بار در سال ۱۹۸۸ تولید شد. نسلهای جدید سوناتا سالهاست که در ایران به از بهترین خودروهای سدان خانوادگی به حساب میآیند. پس از معرفی سوناتا، تولید سالیانهٔ این شرکت به ۴ میلیون دستگاه در سال رسید و در نتیجه خیلی زود در بین بزرگترین خودروسازان جهان قرار گرفت.
هیوندا در این سالها سرمایهگذاری عظیمی را در تحقیقات، طراحی، کیفیت و تولید خودرو انجام داد. آنها موتور بنزینی و جعبه دندهٔ اختصاصی خود را ساختند و با یک روش هوشمندانه کاری کردند که باعث شد دل مشتریان آمریکایی را بربایند. هیوندا برای خودروهای صادراتی خود به آمریکا گارانتیهای بلندمدت ۱۰ ساله در نظر گرفت و در نتیجه باعث شد مشتریان زیادی خودروهای این شرکت را نسبت به برندهای دیگر ترجیح دهند.
هیوندای و تسخیر بازار جهان
موفقیتهای این شرکت با تولید مدلهای جدیدی مثل النترا، توسان، سانتافه و جنسیس تداوم یافت. به خصوص در ایران انواع هیوندا با مدلهای متنوع، کیفیت، امکانات، طراحی جذاب و البته قیمت مناسب به خوبی توانسته در صدر پرفروشترین برندهای خودروهای وارداتی قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۵ هیوندای برند جنسیس را به عنوان یک برند جداگانه و زیر مجموعهٔ خود اعلام کرد و خودروهای لوکس خود را تحت نام این برند وارد بازار میکند.
در سال ۱۹۹۵ این شرکت صادرات خود را به کشورهایی مثل استرالیا، نیوزیلند، مصر و ژاپن گسترش داد و حتی مدلهایی مخصوص کشورهای مختلف را متناسب با نیازمندیهای خاص آن کشورها ساخت. در سال ۱۹۹۸ هیوندا ۵۱ درصد از سهام دومین شرکت خودروسازی بزرگ کرهٔ جنوبی یعنی کیا موتورز را خرید. در سال ۲۰۰۰ هم کارخانههای این شرکت در کشورهای هند، چین، پاکستان، ترکیه و جمهوری چک درحال تولید خودرو بودند. در سال ۲۰۰۴ با فروش بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو درآمد این شرکت به ۵۶ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۱ هیوندا بیش از ۴٫۰۴ میلیون خودرو فروخت که باعث شد بعد از تویوتا، فولکسواگن و جنرال موتورز تبدیل به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا شود.
در سال ۲۰۱۲ این نمایندگان این شرکت کرهای ۴٫۵ میلیون دستگاه انواع محصولات هیوندا در بازار را فروختند و درمجموع فروش هیوندا/کیا به بیش از ۷ میلیون دستگاه رسید. درآمد سالیانهٔ این شرکت اکنون به بیش از ۸۲ میلیارد دلار میرسد و بیشتر از ۷۵ هزار نفر را در استخدام خود دارد.
به هر صورت هیوندا که ۴۰ سال پیش کار خود را با مونتاژ خودروهای فورد شروع کرده بود، اکنون تبدیل به یکی از بهترین خودروسازان دنیا شده و خودروهای با کیفیت و پیشرفتهای تولید میکند. اکنون قیمت ماشین هیوندا از بهترینها به حساب میآید. راز موفقیت این شرکت کرهای را باید در تمرکز مستمر بر پیشرفت و رضایت مشتریان ببینیم. موفقیتی که باعث شده ۵۰۰۰ نماینده در ۱۹۳ کشور دنیا تولیدات این شرکت را بفروشند.
منبع : پدال