در قسمتی دیگر از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودروی پدال، امروز به گروه کراساوورهای متوسط لوکس رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه، بامو X5 در برابر ولوو XC90 قرار گرفت که طی این رقابت تعداد 1599 رأی از سوی شما همراهان همیشگی دریافت شده است. از این آراء، X5 موفق به کسب 698 رأی شد و بدین ترتیب از دور رقابتها کنار رفت چراکه XC90 با کسب 901 رأی یا بهعبارتدیگر 56 درصد از کل آراء، بهعنوان برندهٔ این دوئل به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. امروز در سومین دوئل گره کراساوورهای متوسط لوکس به تماشای رقابت پورشه کاین و اینفینیتی QX70 مینشینیم.
مازراتی لوانته | رنجروور اسپرت | بامو X5 | ولوو XC90 |
رنجروور اسپرت | ولوو XC90 | ||
بیوک انکلیو | اینفینیتی QX60 | مرسدس بنز GLE | لکسس RX |
؟ | ؟ | ||
کادیلاک XT5 | لینکلن MKX | آکورا MDX | فولکسواگن توآرگ |
؟ | ؟ | ||
پورشه کاین | اینفینیتی QX70 | لینکلن MKT | ؟ |
؟ | ؟ |
پورشه کاین
پیش از آنکه تب کراساوورسازی تا این حد فراگیر شود، خودروسازانی مثل بامو، آئودی، فولکسواگن و پورشه به سمت ساخت چنین خودروهایی رفتند. بدین ترتیب پورشه در سال 2002 نخستین شاسیبلند خود را با نام کاین معرفی کرد. این خودرو که یک کراساوور لوکس متوسط بود، روی پلتفرم PL71 گروه فولکسواگن ساخته شده بود که با دیگر کراساوورهای متوسط این گروه یعنی فولکسواگن توآرگ و آئودی Q7 مشترک بود. کاین ساختارشکنی بسیار بزرگی برای پورشه محسوب میشد چراکه این شرکت تا آن زمان غیر از خودروهای اسپرت، محصول دیگری تولید نکرده بود و بنابراین این ریسک بزرگی بشمار میرفت. نسل اول کاین به مدت هشت سال روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه ژنو 2010 رسماً نسل دوم آن رونمایی شد که تا به امروز در حال تولید است. البته نسل دوم کاین برای سال 2015 دستخوش فیسلیفتی جزئی قرار گرفت تا همچنان توانایی رقابت آن در بازار شلوغ این روزهای کراساوورها حفظ گردد. نسل دوم این کراساوور لوکس آلمانی نیز روی پلتفرم PL72 گروه فولکسواگن ساخته شده که بازهم با فولکسواگن توآرگ مشترک است. کاین موفقیت و فروش مناسبی را برای پورشه به همراه داشت که به همین دلیل این شرکت در نمایشگاه لسآنجلس 2013، دومین کراساوور خود را نیز با نام ماکان رونمایی کرد که کوچکتر از کاین است. بدن ترتیب هماکنون در سبد محصولات پورشه دو کراساوور وجود دارد که بهاحتمالزیاد در آیندهٔ نزدیک کاین کوپه هم به آنها خواهد پیوست. پورشه کاین هماکنون در انواع بسیار مختلفی شامل پایه، S، S هیبریدی، GTS، توربو، توربو S، دیزل و دیزل S تولید میشود که قویترین آنها مدل توربو S با پیشرانهٔ 4.8 لیتری V8 توئین توربو به قدرت 550 اسب بخار است. ولی ما برای این رقابت به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی، نسخهٔ پایهٔ بنزینی کاین را انتخاب کردهایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی است که 300 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تیپترونیک آیسن به هر چهارچرخ منتقل میشود.
اینفینیتی QX70
اینفینیتی برای اولین بار در سال 1995 با معرفی مدل QX4 به بخش شاسیبلندها وارد شد؛ اما این خودرو که تا سال 2004 به تولید رسید، در اصل نسل دوم نیسان پثفایندر بود که با تغییراتی جزئی بهعنوان یک SUV متوسط لوکس توسط اینفینیتی به بازار عرضه شد؛ بنابراین QX4 را نمیشد یک اینفینیتی واقعی دانست؛ اما در سال 2002، این برند متعلق به نیسان، کراساوور متوسط لوکسی بنام FX را معرفی کرد که بهنوعی جایگزین QX4 محسوب میشد؛ اما FX برخلاف سلفش، کراساوور مستقلی از سوی اینفینیتی بود و به همین دلیل میتوان آنرا نخستین شاسیبلند واقعی این شرکت دانست؛ بنابراین وجه اشتراکی که بین دو خودروی این دوئل وجود دارد این است که هردو نخستین کراساوورهای برند خود هستند و نسل نخست هردو در سال 2002 معرفی شده است. اینفینیتی FX روی پلتفرم دیفرانسیل عقب FM نیسان ساخته شده بود که با مدل اسپرت نیسان 350Z مشترک بود. تولید نسل اول این کراساوور لوکس ژاپنی تا سال 2008 ادامه داشت تا اینکه در نمایشگاه ژنو همین سال، نسل دوم معرفی شده و با مدل 2009 به بازار آمد. این نسل هم مانند قبل روی پلتفرم FM نیسان ساخته شده و در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه میشود؛ اما پس از تغییر شیوهٔ نامگذاری اینفینیتی، از آوریل سال 2013، نام FX به QX70 تغییر پیدا کرد. بااینحال بهتازگی نیسان اعلام کرده است که به خاطر تمرکز بیشتر بر روی نسل جدید کراساوور کوچکتر QX50، تولید QX70 را رسماً پایان داده است. البته طبق گزارشاتی گفته شده که احتمالاً در سال 2020 یا 2021 نسل سوم آن بر پایهٔ پلتفرم مشترکی با نیسان مورانو ساخته خواهد شد. QX70 با سه پیشرانهٔ V6 و یک نمونهٔ V8 به بازار عرضه میشد که ما برای این دوئل موتور 3.7 لیتری V6 بنزینی تنفس طبیعی آنرا انتخاب کردهایم. این موتور 325 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. وظیفهٔ انتقال این نیرو به هر چهارچرخ را هم یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک بر عهده دارد.
مشخصات فنی
پورشه کاین | اینفینیتی QX70 | |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 | 3.7 لیتری V6 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 300 اسب بخار | 325 اسب بخار |
گشتاور | 400 نیوتن متر | 360 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 7.7 ثانیه | 6.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 230 کیلومتر/ساعت | 235 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر (ترکیبی) | 13.0 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 2040 کیلوگرم | 2012 کیلوگرم |
طول | 4.85 متر | 4.86 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.89 متر | 2.88 متر |
حجم صندوق بار | 670 لیتر | 410 لیتر |
قیمت پایه | 60,650 دلار | 46,845 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
منبع : پدال