تویوتا با نگاهی دوباره به اولین نسل مدل ساختارشکن و موفق پریوس که در سال 1997 معرفی شد، در حال جشن گرفتن بیستمین سالگرد تولد این خودروی دوستداشتنی است.
داستان پریوس از سال 1993 آغاز میشود زمانی که تویوتا بحث و بررسی تولید خودرویی برای قرن 21 را آغاز کرد. این بحثها منجر به تولد پروژه G21 شد که نهایتاً آن را با نام پریوس میشناسیم.
هدف اولیه و اصلی این پروژه افزایش 1.5 برابری راندمان خودرو نسبت به پیشرانههای مرسوم بود اما این هدف بعدها به بهبود 2 برابری نسبت به پیشرانههای سنتی ارتقا یافت تویوتا چندین ایده را بررسی کرد اما تیم توسعه سرانجام تصمیم گرفت تا قوای محرکه هیبریدی را برای این خودرو در نظر بگیرد. کانسپت این خودرو در نمایشگاه خودروی توکیوی 1995 به نمایش درآمد.
این خودروی مفهومی در پاییز آن سال رونمایی شد و از پیشرانه 1.5 لیتری، گیربکس CVT و خازنی بهره میبرد که به عنوان وسیله ذخیره انرژی عمل میکرد. این سیستم به همراه سیستم استارت/استاپ پیشرانه باعث شد خودرو به 3.3 لیتر در هر صد کیلومتر برسد که حدوداً دو برابر بهتر از راندمان خودرویی در همان کلاس بود.
نسخه تولیدی پریوس دو سال بعد عرضه شد و اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه لقب گرفت. این خودرو تقریباً به اصول نسخه مفهومی وفادار باقی مانده بود اما مصرف سوخت آن بیشتر (3.57 لیتر در هر صد کیلومتر) بود.