باوجود اینکه مدتزمان زیادی از عمرش گذشته بود، اما نسل هفتم رولزرویس فانتوم آنقدر حرف برای گفتن داشت که بسیاری هنوز هم آن را در رأس خودروهای فوق لوکس بهحساب میآوردند. پس برای این برند پرآوازه مشکل بود که برای بزرگ خاندان اشرافی رولزرویسها، جانشینی تدارک ببیند.
بهراستی، چگونه میتوان خودرویی را که حتی پس از 13 سال هنوز هم غوغا به پا میکرد را با خودرویی جدیدتر تعویض کرد؟
راهحل این معما در دستان رولزرویس و قیم رولزرویس یعنی بامو، خودروساز قطب صنعتی اروپاست؛ و چه بینظیر همکاری بین این اشرافزادهٔ بریتانیایی و آن اصل و نسبدار باواریایی شکلگرفته است! نسل ششم رولزرویس فانتوم 22 سال عمر کرد و در اواخر عمر خود، واقعاً خودرویی قدیمی بهحساب میآمد و خطمشی طراحی آن مربوط به اواسط قرن بیستم میلادی بود که تولید آن نیز در سال 1991 به پایان رسید و رولزرویس هیچ جانشینی برای آن تدارک ندیده بود. سال 1998 بامو پیشنهاد خرید رولزرویس از فولکسواگن را مطرح کرد. مدیران رولزرویس که حالوروز ناخوش برند را کاملاً درک میکردند و دیده بودند که ایدهٔ رولزرویس-بنتلی گروه فولکسواگن هم هیچ دردی را از این برند دوا نکرده بود، بسیار مشتاق بودند که مستقلاً به ایالت باواریا مهاجرت کنند تا بلکه این اشرافزادهٔ بریتانیایی زیر سایه برند پرآوازهٔ باواریایی دوباره احیا شود. طبق قرارداد بامو و گروه فولکسواگن، از تاریخ 1 ژانویهٔ 2003، بامو تنها مالک رولزرویس شد و این آغازی بود بر پرفروغترین دوران حیات این دوک بریتانیایی. پس از 12 سال تأخیر و در سال 2003، هفتمین نسل پرچمدار برند رولزرویس معرفی شد. زبان طراحی نسل هفتم، مشخصات فنی، متریال بهکاربرده شده و سطح ویژگیهای لاکچری و اشرافی ارائهشده در این خودرو، همگی از پرثمر بودن سرپرستی رولزرویس توسط بامو حکایت میکردند. نسل هفتم رولزرویس فانتوم در بین مشتریان خاصش، بهطور خاصی محبوب شد و آنقدر این خودرو لوکس و اشرافی بود، که حتی در سال 2016، سیزدهمین و آخرین سال عمر خود هم پرچمدار سدانهای فوق لوکس در دنیا بود.
وقتی به نسل هشتم رولزرویس فانتوم مینگرید، کاملاً متوجه میشوید که این، نوادهٔ بزرگ همین خاندان است. خطمشی اصلی طراحی در این نسل، از همان طراحی کاملاً دگرگونشده نسل هفتم پیروی میکند. این خودرو نسبت به پدرش متفاوت و کاملاً مدرنتر شده، اما بهخوبی اصالت 92 سالهاش را حفظ کرده است. در قسمت جلوی نسل جدید، شما میتوانید ببینید که چقدر زیباتر زوایای بدنه تراشخوردهاند و خطوط شکست به مدرنتر شدن طراحی کمک کردهاند. سپر جلو بزرگتر از قبل شده و تا پایین خودرو و نزدیکی زمین کشیده شده و جلوپنجرهٔ خاص رولزرویس هم در این مدل بزرگتر شده است. حقیقتاً قسمت جلو با حفظ فرم جعبهای شکل مدرنتر و زیباتر شده و تمامی خطوط بدنه به خلق یک اثر هنری کمک کرده است. چراغهای جلو برخلاف نسل قبل عمیقتر شده و نواری از چراغهای LED احاطهشدهاند.
در نمای جانبی نسل قبل، با حرکت از جلو به سمت کمی ناموزونی در طراحی دیده میشد که در این نسل با پف کردن ابعاد بدنه و بزرگتر شدن گلگیرها تا حد زیادی برطرف شده و بسیار زیباتر از گذشته شده است. فانتوم جدید از کنار نرمتر و مدرنتر به نظر میرسد؛ توجه به جزئیات در طراحی این نسل، همانند قرار دادن دستگیرهها در پایین خط شانه و همچنین رینگهای زیباتر همگی باعث این امر شدهاند.
اما با باز کردن درب نسل هشتم، تفاوت اصلی بین پدر و فرزند مشخص میشود. کابینی که گویا شیطانی درون کالبد آن وجود داشته و هرکسی که آن را مشاهده میکند را به دست آوردن آن به هر قیمتی فریب میدهد! رولزرویس گویا به مهندسان و هنرمندان خود گفته که بروید و استادانهترین، گرانترین، مجللترین، باکیفیتترین و زیباترین مواد و طراحیها را برای این بزرگ خاندان تدارک ببینید. در جایجای این کابین یک اثر هنری خلقشده است. من صرفاً از طراحی چیزی که رولزرویس آن را بهعنوان ساعت در این کابین استفاده کرده بسیار حظ بردم. همچنین در بخش تکنولوژیها و سیستم ناوبری و مدیا و همچنین سیستم تهویه، بسیار مدرنتر از قبل شده و دیگر از آن کابینی که بیشتر ثروتمندان مسنتر بازار رو جذب خودش میکرد، خبری نیست.
گالری عکسهای رولزرویس فانتوم نسل 8 را مشاهده کنید تا از میزان توجه این کابین به جزئیات متحیر شوید.