نسل فعلی بامو سری 7 از نظر طراحی باعث ایجاد نظرات مختلفی در بین طرفداران این برند شده است. برخی افراد فکر میکنند سدان پرچمدار بامو ترکیبی عالی از نمای اسپورت و طراحی ظریف است. برخی نیز میگویند اینگونه نیست. همانند اکثر موارد وابسته به علایق و نظرات افراد، هرگز نظر واحدی درباره دوست داشتن یا متنفر بودن از طراحی سری 7 وجود نداشته است. البته مقایسه این خودرو با رقبا به ما اجازه میدهد تا طراحی سری 7 را محک بزنیم. خب پس چرا این خودرو را با جدیدترین نسل سدان پرچمدار آئودی A8 2018 مقایسه نکنیم؟
A8 کاملاً جدید بوده و تنها چند روز از معرفی رسمی آن می گذرد. این خودرو از طراحی، شاسی و پیشرانههای کاملاً جدیدی بهره برده و پر از تکنولوژیهای مدرن است. البته همانند سری 7 در زمان معرفی اولیه، استایل این خودرو نیز نظرات متفاوتی را در بین کارشناسان و طرفداران به وجود آورده است. برخی طراحی باوقار آن را ستوده و برخی نیز آنها را خستهکننده دانستهاند. خب این دو خودرو از نظر طراحی در برابر یکدیگر چه حرفهایی برای گفتن دارند؟
خب از نمای جلو بنا به نظر شخصی ما آئودی A8 بهتر است. جلوپنجره بزرگ و چراغهای جلوی تیزتر باعث شدهاند آئودی گیراتر و باابهت تر به نظر برسد. ما بهطور کل نمای جلوی سری 7 را فراموش نکردهایم زیرا چراغهای آن کمی عجیب به نظر رسیده و جلوپنجره نیز بدون ایجاد نمایی باابهت فقط بزرگ است. آئودی A8 از نمای جلو تیز و دینامیک دیده میشود و ما آن را بیشتر دوست داریم. البته این را بگوییم که همینجا پیروزیهای نمای بیرونی آئودی پایان مییابد.
در پروفایل کلی تمایز کمی بین دو خودرو وجود دارد. از نمای کناری شاید برخی افراد آئودی را تویوتا آوالون بنامند. نمای جانبی A8 خیلی جالب نیست. اگرچه سری 7 از این نظر برجسته نیست اما از نظر بصری جالبتوجهتر از آئودی دیده میشود.
اما در نمای عقب واقعاً هیچکدام از خودروها برنده نمیشوند. هر دو خودرو نمای عقب عجیبی دارند. نوار چراغ A8 به نوعی جذاب است اما جایی که چراغها به پایین میرسند چندان جالب نیستند. به علاوه اگزوزهای فیک خودرو واقعاً نابخشودنی بوده و وجود آنها در چنین خودروی گرانی علامت سؤال بسیار بزرگی است. البته نمای عقب سری 7 نیز خیلی بهتر نیست. چراغهای عقب کمی عجیب هستند. البته نمای عقب آن بهتر از آئودی از کار درآمده است.
ما کابین آئودی A8 را دوست داریم. از کاکپیت گرفته تا خطوط افقی، زوایای تیز و غربیلک فرمان جذاب همه و همه نمای بسیار مدرنی ایجاد کرده اند. ما روش استفاده از چوب و فلز توسط آئودی را بسیار دوست داریم. این طراحی مدرن و مینیمالیستی بسیار خوب از کار درآمده است. کابین سری 7 نیز دوستداشتنی است. کیفیت موارد بکار رفته عالی بوده و کیفیت ساخت آن نیز در میان بهترینهای دنیا قرار دارد. البته ازآنجاییکه ما هنوز در کابین A8 قرار نگرفتهایم تنها به بررسی طراحی آن بسنده میکنیم؛ و اگر بخواهیم ظاهر کابینها را مقایسه کنیم باید بگوییم که از نظر ما کابین A8 بهتر است. شاید صفحات نمایش خودرو کمی عصبانی کننده نظر رسند اما همانگونه که قبلاً گفتیم از نظر طراحی بهتر است.
بسیاری از خریداران اینگونه خودروها دارای راننده شخصی هستند بنابراین صندلیهای عقب اهمیت فراوانی دارند. از نظر شخصی فکر میکنیم صندلیهای A8 بهتر باشند. اگر منصفانه قضاوت کنیم، صندلیهای آئودی کاربردی و راحت نظر میرسند. البته یکی از جزئیاتی که توجه ما را به خود جلب کرد کنترلر تبلت صفحه لمسی است. روشی که این کنترلر بالا و بهسوی سرنشین عقب میآید جذابتر از طراحی بامو نظر میرسد.
در کل آئودی A8 پیروز این مقایسه است. اگرچه بامو سری 7 از اکثر زوایای بیرونی زیباتر از آئودی است اما حقیقت این است که A8 جدید خوشچهرهتر بوده و کابین نیز طراحی بهتری دارد؛ بنابراین از نظر ما A8 پیروز است.
منبع : پدال