ماشین 6

ماشین 6 - اخبار و مقالات دنیای خودرو

ماشین 6

ماشین 6 - اخبار و مقالات دنیای خودرو

پیش فروش خودرو و مشکلات آن در ایران

برخی از مشکلاتی که در پیش فروش خودرو وجود دارد

پیش فروش خودرو با مشکلات و ساختار مالی غلطی که در سیستم عرضه آن در کشور وجود دارد این روند را به جای رسانده است، که همگی عرضه کنندگان چه وارد کنندگان خودروهای خارجی و چه خودرو سازان داخلی برای تامین منابع مالی خود اقدام به پیش فروش کردن محصولات خود کرده اند. که با این عمل فروش و تامین نقدینگی خود، باعث شده از حالت بانک محوری به مشتری محوری تبدیل شود.

 

 

 

پیش فروش خودرو و مشکلات آن در ایران

 

تفاوت فروش خودرو در ایران و کشورهای دیگر

بر خلاف این موضوع پیش فروش خودرو در ایران که در طی سال های اخیر بیشتر شده است و مشکلات زیادی را نیز به همراه داشته، در کشورهای خارجی اصلا کلمه ای به عنوان پیش فروش وجود ندارد . حتی با رقابت های خود بر سر محصولاتشان تمام هزینه ها و تامین مانبع مالی به دوش مشتریان نگذاشته و همگی به نوعی به صورت بانک محوری عمل میکنند .که این موضوع در ایران کاملا عکس بوده و روند پیش فروش خودرو و عرضه را طوری اجرا کرده اند که سیستم به صورت مشتری محوری روبه جلو در حرکت است، و به صورت راهکاری خوب و ویژه برای تامین نقدینگی برای بنگاه های عرضه وسایل نقلیه تبدیل شده است.

 

پیش فروش خودرو و مشکلات آن در ایران

 

نبود قوانین داخلی در جهت جذب نقدینگی

در ایران کلیه شرکت های مربوطه اعم از خودروسازان داخلی و وارد کننگان خودروهای خارجی با برنامه ی پیش فروش خودرو ، اقدام به تامین منابع مای خود میکنند و با احاشیه امن کسب نقدینگی، آن هم با مدت زمان یک ماهه حتی بیشتر محصول مورد نظر به دست مشتری میرسانند. که در این وادی حتی برخی از شرکت ها به علت نقص و معیوب بودن ساختار مالی از همان ابتدا این کارا انجام داده و در روند پیش فروش خودرو از همان ابتدا مشتری را به جای بانک نشانده و با دریافت مبلغ تعیین شده خودروهای خود را عرضه کرده، و جایگاه خویش را پا برجا نگاه داشته و امرار معاش میکنند. حال آن که قوانین خاصی در این زمینه وجود ندارد، و مانعی برای عرضه کنندگان برای جذب نقدینگی از سمت مشتریان را ندارد.

 

نقش وزارت صنعت معدن و تجارت در این روند

این وزارت به طور کلی از جنبه هاب گوناگونی بر پیش فروش خودرو به وسیله شرکت ها و عرضه کنندگان نظارت دارد . اعم از ایجاد قوانینی خاص مانند تاریخ و نحوه ی تحویل اتومبیل یا تعیین مبلغ پیش پرداخت که نباید بیش از ۵۰درصد قیمت اتومبیل انتخاب شده باشد، و در اختیار قرار دادن اطلاعت دقیق در مورد قیمت نهایی، دریافت پیش مبلغ، توسط مراکز عرضه کننده به مشتریان. و نظارت کامل بر این روند، که بازهم با وجود قرار گرفتن این مسئولیت بر عهده این وزارت بازهم شاهد تخلفات زیادی در زمینه پیش فروش کردن اتومبیل هستیم. حتی در مواردی استثناها و تخفیفاتی نیز برای برخی عرضه کنندگان قائل بوده است.

 

پیش فروش خودرو و مشکلات آن در ایران

 

طوری که به گفته ی یکی از کارشناسان در این زمینه، این نحوه یپیش فروش کردن وسایل نقلیه توسط بانگاه ها و شرکت ها نشان از عدم  رقابت در این بازار میباشد، زیرا با وجود رقابت، منابع نقدینگی و مالی از جیب مشتریان تامین نمی شود. و حتی این مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت باعث شده عملا بار مالی به دوش مشتریان باشد.


منبع : مجله ماشین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.