در ادامهٔ برگزاری سری رقابتهای خودرویی پدال در قسمتی دیگر از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی، به گروه هاچبکهای کوچک سگمنت A رسیدهایم. در دومین دوئل این گروه، اوپل آدام به مصاف فیات 500 رفت که مجموعاً طی این دوئل تعداد 1191 رأی به ثبت رسید اما در این دوئل هم نتایج نظرسنجیهای سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند بهگونهای که در سایت اوپل و در تلگرام فیات برتر میدان است. بااینحال پس از احتساب کل آراء مشخص شد که این یکی از نزدیکترین دوئلهایی است که تاکنون برگزار کردهایم چراکه طی آن فیات 500 موفق به کسب 592 رأی و اوپل آدام 599 رأی شده است. بدین ترتیب آدام با اختلافی بسیار جزئی و با کسب 50.3 درصد از کل آراء به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. امروز اما دو پسرعموی بسیار شبیه به هم یعنی پژو 108 و سیتروئن C1 باهم به رقابت میپردازند.
شورلت اسپارک | اوپل کارل | رنو توئینگو | اسمارت فورفور |
؟ | ؟ | ||
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | سیتروئن C1 | پژو 108 |
؟ | ؟ | ||
فیات 500 | اوپل آدام | سوزوکی سلریو | هوندا N One |
اوپل آدام | ؟ | ||
هیوندای i10 | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو | فولکسواگن آپ |
؟ | فولکسواگن آپ |
پژو 108
پیشینهٔ محصولات سری 1 پژو به سال 1972 و معرفی مدل 104 بازمیگردد. این خودرو تا سال 1976 بهصورت چهاردر سالن و از 1976 تا 1988 در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر به تولید رسید اما پس از خاتمهٔ تولید آن، برای چند سال خبری از سری 1 پژو نبود تا اینکه این سری در سال 1991 با معرفی مدل 106 بازگشت. پس از 106، در سال 2005 نوبت به مدل 107 رسید که البته تفاوتی بنیادین با اسلاف خود داشت چراکه به یک هاچبک کوچک سگمنت A تبدیل شد که حتی از نسخهٔ پنجدر 104 هم طول کمتری داشت. همچنین 107 بر اساس پلتفرم مشترکی با تویوتا آیگو و سیتروئن C1 ساخته شده بود و این سه خودرو اشتراکات فنی بسیار زیادی با یکدیگر داشتند. سپس سرانجام در نمایشگاه ژنو 2014 نسل جدید این هاچبک کوچک با نام 108 رونمایی شد که بازهم بر پایهٔ پلتفرم مشترکی با آیگو و C1 ساخته شده است. به همین دلیل بهطور همزمان با معرفی 108، نسل جدید این دو خودروی مذکور هم معرفی شدند. برای هر سهٔ این هاچبکها، دو پیشرانهٔ مختلف بنزینی تنفس طبیعی شامل 1.2 لیتری چهار سیلندر و 1 لیتری سه سیلندر ارائه میشود که برای این دوئل پیشرانهٔ کوچکتر را برگزیدهایم. این موتور 70 اسب بخار قدرت و 95 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
سیتروئن C1
سیتروئن C1 اما برخلاف پسرعمویش، تاریخچهٔ بسیار کوتاهتری دارد چراکه برای اولین بار در همان سال 2005 همزمان با پژو 107 بهعنوان کوچکترین محصول سیتروئن معرفی شد. سپس همانطور که در بالا اشاره شد، نسل دوم C1 نیز همزمان با پژو 108 در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی گردید. C1 در نمای عقبی بهجز لوگو و گرافیک داخلی چراغها، بهطور کامل با 108 یکسان است و تنها تغییرات جلویی مانند چراغها و جلوپنجره، این دو هاچبک کوچک فرانسوی را از یکدیگر متمایز میکند. این موضوع به داخل دو خودرو هم کشیده شده و در اینجا هم شاهد کابین تقریباً یکسانی هستیم؛ اما تویوتا آیگو تا حدودی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و حداقل در ظاهر با C1 و 108 متفاوت است. این پسرعموی ژاپنی در اولین دوئل این گروه رودرروی فولکسواگن آپ قرار گرفت. سیتروئن C1 مانند پژو 108 و تویوتا آیگو در دو نسخهٔ پنجدر و سهدر تولید میشود درحالیکه نسخهٔ سقف بازشوی هر سهٔ آنها نیز تولید میشود. در این نسخه، بجای سقف فلزی، سقف پارچهایِ قابل جمع شدن قرار دارد اما درعینحال ستونها ثابت هستند که این هاچبکها را به خودرویی نیمه کابریولت تبدیل میکند. همانطور که اشاره شد، برای C1 آیگو و 108 پیشرانههای یکسانی ارائه میشود که بنابراین در این دوئل هم موتور C1 دقیقاً با 108 یکسان بوده و همان واحد 1 لیتری سه سیلندر بنزینی است.
مشخصات فنی
پژو 108 | سیتروئن C1 | |
پیشرانه | 1 لیتری 3 سیلندر | 1 لیتری 3 سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 70 اسب بخار | 70 اسب بخار |
گشتاور | 95 نیوتن متر | 95 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 13 ثانیه | 13 ثانیه |
حداکثر سرعت | 160 کیلومتر/ساعت | 160 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 4.1 لیتر (ترکیبی) | 4.1 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 840 کیلوگرم | 840 کیلوگرم |
طول | 3.47 متر | 3.46 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.24 متر | 2.24 متر |
حجم صندوق بار | 180 لیتر | 195 لیتر |
قیمت پایه | 8,995 پوند | 8,995 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
منبع : پدال