امروز به یکی از جذابترین گروههای رقابتهای خودرویی پدال یعنی گروه سوپراسپرتها رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه شاهد یکی از هیجانانگیزترین رقابتها، یعنی نبرد لامبورگینی اونتادور S و فراری 812 سوپرفست بودیم که درمجموع 2563 رأی در این دوئل جذاب به ثبت رسید. در این دوئل رقابت بسیار نزدیکی در جریان بود بهگونهای که اونتادور S تعداد 1382 رأی و فراری 1181 رأی کسب کرده است و بنابراین گاو خشمگین ایتالیایی با کسب 54 درصد از آراء پیروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. در سومین دوئل گروه سوپراسپرتها نیز شاهد رقابت بسیار پرهیجانی هستیم چراکه پورشه 911 و مرسدس-آامگ GT رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند و مهمتر از آن، هردو خودرو با قویترین نسخهٔ خود به میدان آمدهاند تا آتش هیجان و جذابیت را داغتر کنند.
بامو i8 | هوندا NSX | شورلت کوروت | دوج وایپر |
؟ | ؟ | ||
آئودی R8 | لامبورگینی اوراکان | فراری 812 | لامبورگینی اونتادور S |
؟ | لامبورگینی اونتادور S | ||
مکلارن 720S | فراری 488 | فراری کالیفرنیا | مکلارن 570 |
؟ | فراری کالیفرنیا | ||
نیسان GT-R | فورد GT | مرسدس-آامگ GT | پورشه 911 |
؟ | ؟ | ||
آستونمارتین ونتیج | جگوار F تایپ | ||
؟ |
پورشه 911
پورشه 911 یکی از خودروهایی است که نیازی به معرفی ندارد. خودرویی که نماد کلاس اسپرت و سوپراسپرت محسوب شده و اصالت در آن موج میزند. این ماشین اسطورهای برای اولین بار در سال 1963 بهعنوان جایگزینی برای مدل 365 معرفی شد. 911 همانند سلف خود که بر اساس فولکسواگن بیتل ساخته شده بود و از ترکیب موتور عقب استفاده میکرد، یک خودروی اسپرت موتور عقب با پیشرانهٔ تخت هواخنک بود. بدین ترتیب تولید این ماشین با همین ترکیب تا سالها بعد ادامه پیدا کرد و هرچند در سال 1998 با معرفی نسل 996، پورشه پیشرانههای هواخنک را کنار گذاشته و به نمونههای آبخنک روی آورد اما این شرکت حاضر به تغییر ساختار سنتی موتور عقب 911 نشد و علیرغم محدودیتهای این ترکیب خصوصاً برای یک خودروی اسپرت، همچنان آنرا بهعنوان میراثی ارزشمند حفظ کرده است. 911 هماکنون در نسل 991 خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2011 رونمایی شد. سپس در سال 2015 در همین نمایشگاه، نسخهٔ بروز شده و فیسلیفت شدهٔ این نسل با نام 991.2 رونمایی شده و با مدل 2016 به بازار آمد. این اسپرت اصیل آلمانی هماکنون در انواع بسیار مختلفی در سه نسخهٔ کوپه، کابریولت و تارگا تولید میشود. همچنین پوشه همچنان سنت پیشرانههای تخت 911 را هم حفظ کرده و در حال حاضر تمامی نسخههای این خودرو با موتورهای شش سیلندر تخت عرضه میشوند. همانطور که اشاره شد، ما در این دوئل قویترین و بالاترین عضو خانوادهٔ 911 یعنی مدل توربو S را در نظر گرفتهایم البته اگر مدل تولید محدود GT2 RS که بهتازگی معرفی شده است را در نظر نگیریم. 911 توربو S به یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری H6 توئین توربو مجهز است که 580 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود.
مرسدس-آامگ GT
مرسدس بنز برای اولین بار مدل AMG GT را بهطور رسمی در نمایشگاه پاریس 2014 رونمایی کرد. هرچند این خودرو بهنوعی جانشین مدل SLS AMG محسوب میشود اما نمیتوان آنرا جایگزین مستقیم SLS دانست چراکه AMG GT برخلاف سلفش، بیشتر به خودروهای اسپرت نزدیک است تا سوپراسپرت. همچنین AMG GT یک کوپهٔ فستبک بوده و در آن خبری هم از درهای گالوینگ SLS نیست. بااینحال این خودرو پس از SLS AMG دومین خودرویی است که با همکاری AMG توسعه پیدا کرده و همچنین نخستین خودرویی محسوب میشود که با برند مرسدس-آامگ به بازار عرضه شد. AMG GT نیز همانند SLS خودروی مارشال مسابقات فرمول یک است که این نمونه برای اولین بار در گرند پری 2015 استرالیا رونمایی شد. مرسدس بنز این ماشین را برای رقابت مستقیم با پورشه 911 روانهٔ بازار کرده و به همین دلیل AMG GT هم در انواع مختلفی تولید میشود. همچنین در ابتدا این خودرو فقط بهصورت کوپه عرضه میشد اما چندی بعد نسخهٔ رودستر آنهم معرفی گردید که علاوه بر حذف سقف، تغییرات ظاهری را هم تجربه کرده بود. این تغییرات بعداً روی مدلهای کوپه هم اعمال شد. AMG GT هماکنون در انواع پایه، S، C و R تولید میشود که در این رقابت پرچمدار آنها یعنی AMG GT R شرکت کرده است. این مدل هم مانند دیگر برادرانش از همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند اما این موتور در نسخهٔ R قدرت بیشتری برابر با 580 اسب بخار و گشتاوری معادل 700 نیوتن متر دارد. این نیرو برخلاف 911، توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه تنها به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. همین پیشرانهٔ 4 لیتری V8 در محصولات دیگر مرسدس-آامگ همچون مدلهای C63 و S63 هم مورداستفاده قرار میگیرد و همچنین طبق گزارشاتی قرار است در نسل آیندهٔ مدل G63 هم بکار رود.
مشخصات فنی
پورشه 911 توربو S | مرسدس-آامگ GT R | |
ترکیب | موتور عقب | موتور جلو |
پیشرانه | 3.8 لیتری H6 | 4 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | 580 اسب بخار | 580 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر | 700 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفرتاصد | 2.6 ثانیه | 2.9 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.6 ثانیه | 11.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 330 کیلومتر/ساعت | 317 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 11.2 لیتر (ترکیبی) | 13.8 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1616 کیلوگرم | 1655 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 2.7 کیلو به اسب بخار | 2.8 کیلو به اسب بخار |
طول | 4.50 متر | 4.55 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.45 متر | 2.63 متر |
قیمت پایه | 189,150 دلار | 199,000 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
منبع : پدال