ماشین 6

ماشین 6 - اخبار و مقالات دنیای خودرو

ماشین 6

ماشین 6 - اخبار و مقالات دنیای خودرو

اوورا GT430، قوی‌ترین و سبک‌ترین لوتوس تاریخ

زمانی که فکر می‌کردیم 410 اسب بخار قدرت در مدل سبک‌وزن اوورا 410 جهت ارائهٔ عملکردی بالا حتی بیش‌ازحدِ نیاز است، حالا لوتوس خودرویی را معرفی کرده که حتی سبک‌تر و قوی‌تر از آن است. این ماشین اوورا GT430 نام دارد و تنها 60 دستگاه از آن ساخته خواهد شد. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ شش سیلندر سوپرشارژ است که 430 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور دارد و اوورا GT430 را به قدرتمندترین خودروی جاده‌ای تاریخ لوتوس تبدیل می‌کند.

  

این لوتوس قدرتمند می‌تواند ظرف تنها 3.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد درحالی‌که نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 305 کیلومتر در ساعت را دارد. این قدرت بالا از طریق چهار حالت رانندگی اسپرت، مسابقه، رانندگی و خاموش مدیریت می‌شود. علاوه بر این، یک سیستم کنترل کشش متغیر نیز در این خودرو تعبیه شده که به‌طور مستقیم با ECU مرتبط است و زمانی که خودرو در حالت خاموش یا مسابقه قرار داشته باشد، به‌طور کامل لغزش چرخ‌ها را محاسبه می‌کند. بدین ترتیب پنج سطح کشش مختلف از 1 درصد تا 12 درصد بر روی صفحه آمپر به نمایش درمی‌آید.

نیروی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همچنین لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 نیز چسبندگی GT430 را افزایش می‌دهند. این لاستیک‌ها 10 میلی‌متر پهن‌تر از نمونهٔ قبلی هستند که این یعنی در جلو 245 R19 و در عقب 295 R20 می‌باشند. این لاستیک‌ها روی رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شدهٔ سبک‌وزنی قرار گرفته‌اند که به‌صورت استاندارد با رنگ نقره‌ای یا مشکی ارائه می‌گردند اما تم قرمز براق هم برای آن‌ها قابل سفارش است.

به‌غیراز موتور قدرتمندتر، مهندسین لوتوس امضای همیشگی خود یعنی کاهش وزن را هم در اوورا GT430 اعمال کرده‌اند به‌گونه‌ای که وزن آن به تنها 1258 کیلوگرم رسیده است که 70 کیلوگرم کمتر از مدل قبلی 410 GP بوده و سبک‌ترین خودرویی محسوب می‌شود که لوتوس تابه‌حال ساخته است. در کنار کاهش وزن، روی ویژگی‌های آئرودینامیکی این خودرو نیز کار شده است. بدین منظور پانل‌های فیبر کربنی جدیدی به‌طور خاص برای جلو و عقب GT430 طراحی شده و یک بال بزرگ هم در عقب آن قرار گرفته است که به تولید داون‌فورسی برابر با 250 کیلوگرم کمک می‌کند. اسپلیتر فیبر کربنی جلو، تیغه‌های هوا و پوشش کرکره‌ای عقب نیز نمای تهاجمی‌تری به این اسپرت بریتانیایی بخشیده‌اند.

در کابین اوورا GT430 صندلی‌های مسابقه‌ای اسپارکو با ترکیبی از تریم چرم و آلکانترا به‌صورت استاندارد ارائه شده است اما خریدارانی که بیشتر به مسابقه اهمیت می‌دهند می‌توانند کمربندهای ایمنی چهار نقطه‌ای و فریم تیتانیومی عقب را هم سفارش دهند. غربیلک فرمان، داشبورد، رو دری‌ها، تونل گیربکس و کنسول مرکزی نیز همگی با همان ترکیب چرم و آلکانترای مشکی‌رنگ پوشیده شده‌اند. لوتوس حتی برای این خودرو یک صفحه‌نمایش لمسی را جهت سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به‌صورت سفارشی ارائه کرده که دارای بلوتوث، ناوبری ماهواره‌ای، دوربین دید عقب و قابلیت اتصال به آیفون است.

مدیرعامل لوتوس آقای «Jean-Marc Gales» در رابطه با اوورا GT430 گفته است:

«اوورا GT430 خودروی برجسته‌ای برای لوتوس است. مهندسی سبک‌وزن و هندلینگ پیشرو در کنار تجربهٔ آئرودینامیک لوتوس، اوورا GT430 را به‌عنوان یک لوتوس افسانه‌ای تعریف می‌کند. این خودروی واقعاً زیبایی است که در آن به‌طور دقیق از کربن دست‌ساز، آخرین ویژگی‌های آئرودینامیکی و موارد سبک‌وزن استفاده شده است».

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.