ماشین 6

ماشین 6 - اخبار و مقالات دنیای خودرو

ماشین 6

ماشین 6 - اخبار و مقالات دنیای خودرو

دوئل اشکودا کودیاک و کیا سورنتو

نویت به یکی دیگر از قسمت‌های دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسید که در آن باید به گروه کراس‌اوورهای متوسط بپردازیم. در دومین دوئل این گروه، هیوندای سانتافه و جیپ چروکی در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد 2346 رأی به ثبت رسیده است. از این آرا، چروکی توانست 1632 رأی را از آن خود کرده و بنابراین با کسب 70 درصد از کل آرا به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که سانتافه با کسب 714 رأی، از دور رقابت‌ها خارج شد. حال امروز در دوئل سوم گروه کراس‌اوورهای متوسط، اشکودا کودیاک به رقابت با کیا سورنتو پرداخته است.

  

فورد اج

نیسان مورانو

هیوندای سانتافه

جیپ چروکی

فورد اج

جیپ چروکی

میتسوبیشی اوتلندر

رنو کولئوس

لندروور دیسکاوری اسپرت

جی‌ام‌سی تراین

؟

؟

کیا سورنتو

اشکودا کودیاک

نیسان ایکس تریل

شورلت اکوئناکس

؟

؟

دوج جورنی

پژو 5008

؟

کیا سورنتو

سورنتو برای اولین بار در سال 2002 به‌عنوان یک SUV متوسط معرفی شد. نسل نخست این خودرو ساختاری بدنه روی شاسی داشت و سیستم انتقال قدرت آن نیز از نوع عقب/چهارچرخ بود؛ بنابراین نسل اول کیا سورنتو تقریباً یک SUV واقعی محسوب می‌شود؛ اما در نسل دوم که برای اولین بار در سال 2009 در کرهٔ جنوبی رونمایی گردید، همه‌چیز تغییر کرد زیرا نسل دوم سورنتو روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای سانتافه ساخته شده بود که در آن نه خبری از ساختار بدنه روی شاسی بود و نه انتقال قدرت دیفرانسیل عقب. بدین ترتیب سورنتو با ساختاری یکپارچه و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، تبدیل به یک کراس‌اوور متوسط شد. سپس بعد از انجام فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای سورنتو برای مدل 2014 و رونمایی آن در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2012، سرانجام نوبت به نسل کنونی این خودرو رسید که در آگوست 2014 در کرهٔ جنوبی رونمایی شد. نسل سوم سورنتو همچنان پلت‌فرم مشترکی با سانتافه دارد و بنابراین مثل نسل قبل یک کراس‌اوور متوسط با سه ردیف صندلی است. بااین‌حال طراحی نسل سوم سورنتو به‌طور کامل نسبت به قبل تغییر کرده و کاملاً با آن متفاوت است. برای این کراس‌اوور سه ردیفه، سه پیشرانهٔ مختلف ارائه می‌شود که دو نمونهٔ آن‌ها بنزینی 2.4 لیتری چهار سیلندر و 3.3 لیتری شش سیلندر بوده و آخری یک واحد 2.2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که ما هم برای این دوئل نسخه بنزینی 2.4 لیتری را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 185 اسب بخار قدرت و 253 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

اشکودا کودیاک

اشکودا برای اولین بار با رونمایی از کانسپتی بنام Vision S در نمایشگاه ژنو 2016، خبر از ساخت یک کراس‌اوور متوسط سه ردیفه در آیندهٔ نزدیک داد. بدین ترتیب چندی بعد نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام کودیاک در نمایشگاه پاریس 2016 رونمایی شد. این خودرو روی پلت‌فرم ماجولار MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه همچون فولکس‌واگن اطلس و تیگوآن، اشکودا ساپرب و سئات آتکا مشترک است؛ بنابراین همانند سورنتو، پلت‌فرم کودیاک نیز از نوع دیفرانسیل جلو است. کودیاک پس از مدل یتی، دومین کراس‌اوور اشکودا محسوب می‌شود درحالی‌که به‌تازگی عضو سومی هم بنام کاروک به این جمع اضافه شده است. برای این کراس‌اوور سه ردیفه، مجموعه‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی گروه فولکس‌واگن شامل سه موتور مختلف، ارائه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر توربوشارژ TSI و TDI هستند. البته این موتورها که دو نمونهٔ آن‌ها بنزینی و یکی دیزلی است، خود در سطوح قدرت مختلفی عرضه می‌شوند که مجموع انتخاب‌های پیشرانه‌های کودیاک را به پنج موتور می‌رساند. قدرتمندترین پیشرانهٔ بنزینی کودیاک از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که ما جهت هماهنگی با رقیب کره‌ای، برای این رقابت همین نسخه را انتخاب کرده‌ایم که 177 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتورها هم سه گیربکس مختلف شامل شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. کودیاک در تیپ‌های پایه به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود اما برای تمامی مدل‌های آن سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است.

 

مشخصات فنی

اشکودا کودیاک

کیا سورنتو LX

پیشرانه2 لیتری 4 سیلندر2.4 لیتری 4 سیلندر
تنفستوربوطبیعی
قدرت177 اسب بخار185 اسب بخار
گشتاور320 نیوتن متر253 نیوتن متر
گیربکس7 سرعته اتوماتیک6 سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتا 967.9 ثانیه9.1 ثانیه
حداکثر سرعت204 کیلومتر/ ساعت210 کیلومتر/ ساعت
مصرف سوخت7.4 لیتر (ترکیبی)10.7 لیتر (ترکیبی)
وزن1840 کیلوگرم1741 کیلوگرم
ظرفیت کشش2000 کیلوگرم907 کیلوگرم
طول4.70 متر4.78 متر
فاصلهٔ محوری2.79 متر2.78 متر
حجم صندوق بار270/765/2005 لیتر142/605/1622 لیتر
قیمت پایه30,410 پوند28,595 پوند

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.


منبع : پدال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.